HomeNieuwsSGP doet mee aan verkiezingen in Amsterdam

SGP doet mee aan verkiezingen in Amsterdam

Publicatiedatum: 10 mei 2017

Bron. parool.nl

De SGP gaat bij de gemeenteraadsverkiezingen volgend jaar een gooi doen naar een raadszetel in Amsterdam.

Dat heeft de Zaanse afdeling van de christelijke partij, die ook Amsterdam onder zijn hoede heeft, besloten. Het is voor het eerst dat de SGP meedoet aan verkiezingen voor de Amsterdamse raad.

"We willen met onze deelname de SGP ook buiten de biblebelt meer bekendheid geven," zegt Willem Visser van de partijafdeling in Zaanstad. Volgens hem is het meedoen op zich belangrijker dan dat de partij echt kans maakt op een raadszetel. "We willen niet te hard van stapel lopen. Het gaat ons er allereerst om dat mensen de SGP leren kennen."

De aanhang voor de SGP in Amsterdam groeit al een aantal jaar. Bij de Tweede Kamerverkiezingen van dit jaar stemden 687 Amsterdammers op de SGP. In 2012 kreeg de partij in hoofdstad 539 stemmen en twee jaar daarvoor was dat nog maar de helft.

ChristenUnie

De drempel voor een raadszetel lijkt echter nog erg hoog voor de SGP: bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 waren daar ruim 6000 stemmen voor nodig.

De SGP onderzoekt daarom de mogelijkheid om samen te werken met die andere christelijke partij, de ChristenUnie. Die draait al langer mee in de Amsterdamse politiek, maar wist drie jaar geleden ook niet de benodigde stemmen te halen voor een zetel in de raad. De partij haalde toen 5615 stemmen, zo'n 1800 meer dan in 2010.

Dat de partijen samen gaan optrekken bij de gemeenteraadsverkiezingen staat volgens Visser echter nog niet vast. "Er is contact geweest, maar een eventuele samenwerking staat nog op losse schroeven."